Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2019

Αγ. Ιωάννης ο Χρυσόστομος: Παιδαγωγική Ανθρωπολογία vol. 2




Η ανάρτηση αυτή αποτελείται από αποσπάσματα του βιβλίου "Παιδαγωγική Ανθρωπολογία του Αγ. Ιωάννου Χρυσοστόμου" που επέλεξα επειδή με άγγιξαν ιδιαίτερα!





  • Έχουν πολλή μεγάλη δύναμη οι προσευχές των αγίων, αλλά όταν κι εμείς μετανοούμε και γινόμαστε καλύτεροι.

  • Όταν προσευχόμαστε, πρέπει να το κάνουμε με πολλή αφοσίωση, υψώνοντας την ψυχή προς τον ουρανό όχι με σχοινιά, αλλά με μεγάλη προθυμία. Όταν πάλι ελεούμε, έχουμε ανάγκη από θερμή διάθεση, μήπως εισχωρήσουν η φροντίδα του σπιτιού και η προστασία των παιδιών και το ενδιαφέρον για τη γυναίκα και ο φόβος της φτώχειας και χαλαρώσουν το πανί. Διότι, αν τεντώνουμε το πανί της ψυχής από όλες τις κατευθύνσεις με την ελπίδα των μελλοντικών αγαθών, δέχεται εύκολα η ψυχή γην ενέργεια του Αγ. Πνεύματος. Τίποτε από εκείνα τα φθαρτά και δυσάρεστα δε θα μπει μέσα στην ψυχή.

  • Αντί για τα (αισχρά) θεάματα εκείνα, να του διηγείσαι (του παιδιού σου) ευχάριστες ιστορίες και να το οδηγείς σε λιβάδια και λαμπρά οικοδομήματα. Κατόπιν συμπληρωματικά μπορείς να του πεις: "Παιδί μου, δεν αρμόζουν σε ελεύθερους ανθρώπους τα αισχρά εκείνα θεάματα, στα οποία βλέπει κανείς γυμνές γυναίκες να αισχρολογούν. Αυτά που γίνονται εκεί δεν αρμόζουν στην αξιοπρέπεια σου. Μαζί με τα λόγια ας γεμίζουμε με φιλιά το παιδί και ας το σφίγγουμε επάνω μας, ώστε να του δείχνουμε τη μεγάλη μας αγάπη. Με αυτά ας μαλακώνουμε την ψυχή του.

  • Επιπλέον, να μιλάς συνεχώς περιφρονητικά για την ανηθικότητα και να εγκωμιάζεις θερμά την ηθική καθαρότητα. Όλα αυτά είναι αρκετά για να ελκύσουν την ψυχή του παιδιού και να δημιουργήσουν μέσα του θερμό φρόνημα.

  • Όσο περισσότερο ευεργετείται κανείς από το Θεό, τόσο μεγαλύτερης τιμωρίας γίνεται υπεύθυνος, όταν δείχνει αγνωμοσύνη, αφού ούτε με την τιμή που του γίνεται, δε γίνεται καλύτερος.

  • "Κατά τις νύχτες υψώστε σε προσευχή τα χέρια σας, στραμμένοι προς τα άγια των αγίων του Ναού". Γιατί λέγει "κατά τις νύχτες"; Για να μας διδάξει να μη δαπανούμε ολόκληρη τη νύχτα στον ύπνο και για να δείξει ότι τότε είναι καθαρότερες οι προσευχές, όταν και ο νους είναι ελαφρότερος και μεγαλύτερη η ευκαιρία για πνευματικές ενασχολήσεις.



Αναθέστε όλα τα προβλήματά σας στο Θεό. Πιστεύετε ότι τίποτε δεν είναι δικό σας. Μην κάνετε τίποτε, που να αποβλέπει στη δόξα των ανθρώπων, αλλά μόνο ό,τι είναι ευάρεστο στο Θεό.

  • Καθένας από εσάς τους πατέρες και τις μητέρες... σαν να είσθε αγαλματοποιοί, να αφιερώνετε όλο το χρόνο σας για να κατασκευάσετε τα παιδιά σας θαυμαστά αγάλματα, που να μοιάζουν με το Θεό, αφαιρώντας το περιττό και προσθέτοντας το αναγκαίο και το χρήσιμο. Και κάθε μέρα να παρακολουθείτε ποιό φυσικό προσόν έχουν, ώστε να το αυξήσετε, και ποιό φυσικό ελάττωμα, ώστε να το εξαλείψετε.

  • Δε θα πάψω να σας παρακαλώ, να σας ικετεύω, ώστε πριν από όλα τα άλλα έργα σας, να φροντίζετε για τη σωστή αγωγή των παιδιών σας. Γιατί, αν πραγματικά αγαπάς το παιδί σου, να το αποδείξεις με τη φροντίδα γι' αυτό. Θα έχεις άλλωστε και αμοιβή. Άκουσε τι λέγει ο Απόστολος Παύλος (οι γυναίκες θα σωθούν με τη γέννηση και ανατροφή παιδιών), αν μείνουν σταθερές στην πίστη και στον αγιασμό και φυλάξουν την αγνότητα"... Ανάθρεψε λοιπόν αθλητή για το Χριστό, και δίδαξε το από την παιδική του ηλικία να είναι ευλαβές, αν και ζει μέσα στον κόσμο.

  • Και ο Δαυίδ, όταν πέθαινε, αφού κάλεσε το γιο του, αντί για μεγάλη κληρονομιά, αυτά του παράγγελνε και του έλεγε συνεχώς, ότι, Αν θελήσεις, παιδί  μου, να ζεις σύμφωνα με τους νόμους του Θεού, κανένα ξαφνικό κακό δε θα σε βρει, όλα τα πράγματα θα σου έρχονται ευνοϊκά και θα απολαύσεις μεγάλη προστασία.


  • Αν διαπλάσετε τις θυγατέρες σας μ' αυτό (τον χριστιανικό) τρόπο, δε θα σώσετε μόνο αυτές, αλλά και τον άνδρα με τον οποίον θα τις παντρέψετε. Και όχι μόνο τον άντρα, αλλά και τα παιδιά που θα γεννηθούν, ακόμη και τα εγγόνια. Γιατί, όταν η ρίζα είναι καλή, τα κλαδιά θα απλώσουν καλύτερα, και για όλες αυτές τις φροντίδες σας θα λάβετε το μισθό σας. Θα τα κάνουμε λοιπόν όλα με τόση επιμέλεια, σαν να μην ωφελούμε μόνο μια ψυχή, αλλά πολλές δια μέσου της μίας. Γιατί έτσι χριστιανικά καλλιεργημένη πρέπει να βγει από το σπίτι για γάμο, όπως ακριβώς ο αθλητής από την παλαίστρα, κατέχοντας την επιστήμη του νόμου με κάθε λεπτομέρεια, οφείλοντας να προσαρμόσει όλα τα μέλη της οικογένειας στη δική της ψυχική ομορφιά, όπως η μαγιά μεταβάλλει το ζυμάρι.


  • Τι θα μπορούσες να ισχυριστείς; Ότι είναι (ο γιος σου) ατίθασος και δύστροπος; Αλλά από την αρχή έπρεπε να τα δεις όλα αυτά, όταν ήταν υπάκουος και πολύ μικρός, να του βάλεις χαλινάρι, να τον μάθεις να είναι προσεκτικός, να τον οδηγήσεις στα ορθά και πρέποντα, να τιμωρείς τις εκρήξεις της ψυχής του, τότε που η εργασία αυτή ήταν πιο εύκολη.


  • Να μην τιμωρούμε αμέσως εκείνους που αμαρτάνουν, αλλά να δίνουμε καιρό και προσθεσμία σ' εκείνον που αμάρτησε, ώστε να αποβάλει το αμάρτημα του και με τη μετάνοια να εξισωθεί με εκείνους που δε διέπραξαν κανένα κακό.


  • Έπρεπε να σας ζητήσω την εφαρμογή όλων των αρετών, αλλά νομίζω ότι ο άριστος τρόπος διορθώσεως είναι τούτος: το να προσπαθεί κανείς να εφαρμόσει την κάθε εντολή χωριστά και μετά να προχωρεί στην εφαρμογή των άλλων.


  • Να μην τα απαγορεύουμε όλα μαζί, αλλά πρώτα τα πιο ελαφρά και εκείνα τα οποία δεν είναι υπερβολικά αιχμαλωτισμένος ο άνθρωπος.


  • Ας μην αποκάμουμε, ούτε να παραλύσουμε, ούτε να αποθαρρυνθούμε... Δεν πρέπει να τους ασφαλίζουμε μόνο πριν από την αμαρτία, αλλά και μετά τις πτώσεις τους πρέπει να απλώνουμε χέρι βοηθείας.


  • Σ' όλα τα παραπτώματα των παιδιών αρμόδιος να κρίνει και να δικάσει είναι ο πατέρας, ο οποίος είναι αυστηρός και άκαμπτος όταν παραβαίνονται οι νόμοι και μειλίχιος (μαλακός) και ευπροσήγορος (γεμάτος καλοσύνη) όταν τηρούνται. Στη δεύτερη περίπτωση αμοίβει το παιδί με πολλά δώρα και βραβεία.  Γιατί έτσι διοικεί και ο Θεός την οικουμένη. Και με το φόβο της κολάσεως και με την υπόσχεση της επουράνιας βασιλείας. Έτσι λοιπόν ας μεταχειριζόμαστε κι εμείς τα παιδιά μας, χρησιμοποιώντας το φόβο και την απειλή, αλλά και την αμοιβή και την καλοσύνη.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εσείς τι λέτε;

Διαβάστε επίσης: