Κυριακή 10 Φεβρουαρίου 2019

Η μαμά διαβάζει: Μικρές φωτιές παντού





     Τη σημερινή ανάρτηση, ενώ έχω να πω πολλά, ξεκινώ να τη γράφω λίγο μαγκωμένη, διότι πρόκειται να σας μιλήσω για ένα βιβλίο-φαινόμενο, λόγω της τεράστιας απήχησης και αγάπης που του έχουν δείξει οι αναγνώστες παγκοσμίως. Σίγουρα πολλοί κριτικοί και πολλοί έμπειροι στα βιβλία θα έχουν γράψει γι' αυτό κι εγώ δεν ανήκω σε καμία από τις παραπάνω κατηγορίες!

     Έτσι, παρόλο που λύσσαξα για να το πάρω στα χέρια μου (ευχαριστώ πολύ εκδόσεις Μεταίχμιο!) θα προσποιηθώ πως οι "Μικρές Φωτιές Παντού" της Seleste Ng είναι απλώς ένα κοινό βιβλίο που κατά τύχη έπεσε στα χέρια μου, απλώς και μόνο επειδή το θέμα του μου φάνηκε ενδιαφέρον! Ελάτε να σας πω περισσότερα!


Η ιστορία
Σε ένα ήρεμο αμερικάνικο προάστιο, όπου όλα είναι σχεδιασμένα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια, αφού η τήρηση των κανόνων πάντα εγγυάται την επιτυχία, ζει το ζεύγος Ρίτσαρντσον με τα τέσσερα παιδιά του. Η Έλενα, η μητέρα, είναι η επιτομή της πειθαρχημένης αυτής νοοτροπίας και αντιπροσωπεύει απόλυτα την κουλτούρα της περιοχής στην οποία ζει.


Τα παιδιά της έχουν καθένα τη δική του διαφορετική προσωπικότητα. Ο Τριπ είναι ο γόης της οικογένειας, η Λέξι μια σουσουράδα με πολλή αυτοπεποίθηση και άριστη μαθήτρια, ο Μούντι ο οποίος είναι πιο καλλιτεχνικός τύπος και χαμηλών τόνων και η Ίζι, μια όπως φαίνεται εκκεντρική προσωπικότητα, "τρελή" όπως την αποκαλούν τα αδέρφια της!




Την ήρεμη ζωή της οικογένειας έρχεται να ταράξει η Μία με την κόρη της Περλ, μια μονογονέας η οποία μετακομίζει στην περιοχή και νοικιάζει ένα σπίτι των Ρίτσαρντσον. Η Μία είναι καθόλα διαφορετική από την Έλενα. Καλλιτέχνης, δεν τηρεί ποτέ τους κανόνες, μετακινείται συνεχώς από τη μια πόλη στην άλλη. Καμία σειρά!

Καθώς η Περλ γνωρίζεται με τα παιδιά των Ρίτσαρντσον, όλες οι ισορροπίες αλλάζουν και οι πραγματικοί χαρακτήρες των ηρώων βγαίνουν σιγά σιγά στην επιφάνεια! Όσοι φαίνονται ώριμοι, αποδεικνύονται μικροί μπροστά στα γεγονότα που εξελίσσονται, όσοι φαίνονται γεμάτοι αγάπη, αποδεικνύονται σκεύη άδεια, όσοι κατακρίνουν, καταλήγουν να κάνουν πράξη τα όσα καταδίκασαν.

Παράλληλα, ο δυναμισμός και ο ασυνήθιστος τρόπος ζωής της Μία, τσιγκλά υποσυνείδητα την Έλενα, η οποία με αφορμή ένα δικαστήριο που λαμβάνει χώρα στην πόλη, σχετικά με την υιοθεσία ενός παιδιού που το διεκδικεί η φυσική μητέρα του και οι θετοί του γονείς, η Έλενα θα βάλει στόχο της να ανακαλύψει τα μυστικά που κρύβει η Μία και να την ξεσκεπάσει. Γιατί η Έλενα είναι σίγουρη πως κάτι δεν πάει καλά με τη νοικάρα της. Εν τέλει, ανακαλύπτει όλα όσα επιθυμούσε και μαζί εμείς ανακαλύπτουμε το βάθος του χαρακτήρα της υποτιμημένης στα μάτια μας καλλιτέχνιδας και την ανώριμη προσωπικότητα της "έχω-όλα-όσα-ονειρεύεται-μια-γυναίκα" Έλενα.


Η ιστορία ξεκινά με μια τεράστια φωτιά στο σπίτι των Ρίτσαρντσον, η οποία όπως είπαν οι πυροσβέστες, ξεκίνησε από πολλές μικρές εστίες, εξ ου και ο τίτλος, ο οποίος όμως αναφέρεται και στις πολλές μικρές φωτιές που σκόρπισε ο ερχομός της μαμάς και της κόρης στο ήσυχο προάστιο, για τις οποίες βέβαια, μόνο εκείνες δε φταίνε!


Οι εντυπώσεις μου
Προσπάθησα ως εδώ να σας δώσω μια εικόνα για την ιστορία του βιβλίου, όσο πιο αντικειμενικά μπορούσα. Τώρα θα μου επιτρέψετε να βγάλω όλο μου τον ενθουσιασμό! Γιατί οι Μικρές Φωτιές Παντού μου άρεσαν ΠΟΛΥ!




Τι το κάνει ΤΟΣΟ συναρπαστικό; Δεν ξέρω για τους άλλους, αλλά θα σας πω για μένα:

1. Θέλω να το διαβάσω ΠΑΛΙ!!!
Δε θυμάμαι ως τώρα να μου έχει τύχει να θέλω να ξαναδιαβάσω ένα μυθιστόρημα για δεύτερη φορά, αλλά να που μου έτυχε τώρα! Ναι, θέλω να το διαβάσω πάλι!

Το βιβλίο, περίπου 490 σελίδες, στην αρχή πήγαινε πολύ χαλαρά, έτσι που μου ήταν εύκολο να το αφήσω όταν τελείωνα το θηλασμό και να το ξαναπιάσω στον επόμενο θηλασμό. Σκεφτόμουν μάλιστα "αυτό είναι που έμεινε 40 εβδομάδες στην κορυφή των New York best sellers;" Καθώς όμως οι σελίδες έφευγαν, εγώ ξεκολλούσα όλο και πιο δύσκολα, μέχρι που κατάπινα τα κεφάλαια δύο δύο. Κάποιες σελίδες μάλιστα, μου άρεσαν τόσο πολύ που τις ξαναδιάβαζα! Και ναι, στο τέλος ξενύχτησα για να το τελειώσω (δε μου έφταναν τα ακούσια ξενύχτια, δημιουργούσα και εκούσια!).


2. Μυρίζει εφηβεία
Ναι φίλες μου. Θυμήθηκα τα νιάτα μου! Τρελαίνομαι για βιβλία και ταινίες που έχουν πρωταγωνιστές εφήβους και φοιτητοκαταστάσεις! Όλο αυτό βγάζει μια φρεσκάδα, μια ξεγνοιασιά που τη ρουφάω και που με ανανεώνει πολύ!

Με το βιβλίο ξαναγύρισα στους διαδρόμους του Λυκείου και ξαναγεύτηκα το πόσο υπερβολικά σαγηνευτικά- ή υπερβολικά τραγικά, έδειχναν τότε όλα!!


3. Το διαβάζεις και το βλέπεις ήδη σε ταινία
Στ' αλήθεια, είναι ένα βιβλίο που είναι λες και έχει φτιαχτεί για να γυριστεί ταινία. Οι περιγραφές των σκηνών δεν είναι σε τίποτα βαρετές, ενώ ένιωθα πως τα έβλεπα όλα ήδη να παίζονται από ηθοποιούς! Η συγγραφέας σκηνοθετούσε ακόμη και μέσα στο μυαλό  μου! 

Και πράγματι, τα δικαιώματα του βιβλίου έχει ήδη αγοράσει η Ρις Γουίδερσπουν, η οποία μάλιστα θα υποδυθεί και την κυρία Ρίτσαρντσον. Bingo! Θεωρώ ότι της ταιριάζει γάντι!! Αν βάλει και το Νόα Σεντίνεο στο ρόλο του Τριπ, δε θέλω τίποτε άλλο. Είμαι απολύτως ικανοποιημένη!!





4. Η συγγραφέας δεν κρίνει κανέναν.
Κάθε ήρωας έχει τις σκέψεις του και τις επιλογές του. Η συγγραφέας μας αφήνει να παρασυρθούμε από το τι σκέφτονται οι ήρωες για κάποιον και να συμφωνήσουμε μαζί τους. Η ίδια όμως δεν κρίνει ποτέ κανέναν. 

Μπορεί να διαβάσετε πράγματα αδιανόητα για εσάς, πράγματα που θα καταδικάσετε. Αλλά οι ήρωες είναι τόσο καλοφτιαγμένοι και η συγγραφέας τους αγκαλιάζει με τόση αγάπη, που τους ίδιους δεν θα μπορέσετε να τους καταδικάσετε. Κάθε ένας έχει ένα σκεπτικό και επηρεάζεται από τον τρόπο που μεγάλωσε και τις συγκυρίες της ζωής του. Καθένας έχει άλλο βαθμό ωριμότητας και αυτογνωσίας. 

Αλλά εκείνη που σίγουρα τους ξεπερνά, είναι εκείνη η μητέρα που στην αρχή είχα υποτιμήσει: η εκκεντρική Μία. Μια γυναίκα δυνατή, γεμάτη αγάπη, γεννημένη αγωνίστρια και με ψυχή καθαρή. Με τίποτα δεν περίμενα να μου αποπνεύσει τόση εκτίμηση!!!


5. Διαβάζεται σε πολλά επίπεδα
Το βιβλίο πιάνει πραγματικά τόσα κοινωνικά ζητήματα και ξεδιπλώνει τόσο όμορφα τους χαρακτήρες, που προβληματίζομαι ακόμη και σήμερα πάνω σε όσα διάβασα. 


  • Πόση τρομακτική δύναμη έχει η μητρότητα;
  • Τι κάνει μια γυναίκα πραγματικά κατάλληλη για μητέρα;
  • Με πόση ευαισθησία και σεβασμό στη διαφορετική κουλτούρα μπορεί ένας δυτικός γονιός να μεγαλώσει το θετό του παιδί, όταν αυτό κατάγεται από άλλο πολιτισμό;
  • Η έκτρωση είναι κάτι αναμενόμενο από τους έφηβους ή είναι μια λάθος επιλογή, της οποίας το βάρος κουβαλά αιωνίως η μάνα;
  • Ο επαναστατικός έφηβος είναι ένα άτομο που χρειάζεται περισσότερη πειθαρχεία ή απλώς κάποιος που δεν έχει βρει ακόμη πώς να διοχετεύσει σωστά το δυναμισμό του;
  • Ο έφηβος (και όχι μόνο ο έφηβος) που φαίνεται ρηχός, μήπως απλώς κρύβει τις πιο ευάλωτες πτυχές του; Και εκείνος που είναι κουλτούρα σκέτη (ή και θεολογία σκέτη προσθέτω εγώ), μήπως έχει βρει μια πολύ καλή βιτρίνα για να μη σκύψει πάνω από τις αδυναμίες του χαρακτήρα του;
  • Πόση ελευθερία που δίνεται από τους γονείς καταλήγει να είναι αδιαφορία και έλλειψη επικοινωνίας;
  • Πόσο γερή είναι μια σχέση όταν όλα πηγαίνουν τέλεια και πόσο όταν κάτι ραγίζει;
  • Οι κανόνες είναι η λύση για όλα; Ποιά είναι η χρυσή τομή ανάμεσα στο να ακολουθείς τους κανόνες και στο να είσαι αντισυμβατικός;


Τέλος, θέλω να σας πω δυο πράγματα ακόμη.

Πρώτον: Αν το δώσετε στο έφηβο παιδί σας να το διαβάσει (που σας το προτείνω γιατί θα το κατευχαριστηθεί), θα σας πρότεινα να μιλήσετε μαζί του σχετικά με τις εκτρώσεις, αν δεν το έχετε ήδη κάνει. Στο βιβλίο δεν καταδικάζεται ανοιχτά η έκτρωση, παρά μόνο αναφέρεται το ψυχικό βάρος που μένει από αυτήν, παρόλα αυτά ο έφηβος θα πρέπει να γνωρίζει καθαρά και ξάστερα πως η έκτρωση είναι φόνος και πως σε καμία περίπτωση, κατά τη γνώμη μου, το να σκοτώσεις το παιδί σου δεν αποτελεί καλή επιλογή.

Δεύτερον: Οι "Μικρές Φωτιές Παντού" με κέρδισαν! Μπορεί να σας κερδίσουν κι εσάς, μπορεί όμως και όχι, παρόλο που είναι παγκόσμιο εκδοτικό φαινόμενο! Αυτή είναι η χάρη των βιβλίων! Μιλάνε στις καρδιές διαφορετικών ανθρώπων κάθε φορά! Παρόλα αυτά, αν το διαβάσετε, πιστεύω θα έχουμε πολλά να συζητήσουμε! Γι' αυτό, όταν το διαβάσετε να με ταγκάρετε στο Instagram και να μου γράψετε τις σκέψεις σας!!!


Ελπίζω να έδωσα στο βιβλίο την παρουσίαση  που του άξιζε!


Σας φιλώ!
Καλά διαβάσματα!!




8 σχόλια:

  1. Καλησπέρα Τριανταφυλλένια μου! Ευχαριστούμε για την παρουσίαση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Μου αρέσει που είσαι αναγνώστης με συνείδηση,δηλαδή κοιτάς να μάθεις κάτι από το βιβλίο,Όχι απλά να διασκεδάσεις. Άκουσα πολλά για Αυτό το βιβλίο και σκεφτόμουν αν θα το πάρω.Μολις τελειώσω το "η γιαγια μου σας χαιρετά και ζητάει συγγνώμη " θα το αρχίσω!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ναι σε αυτή τη φάση της ζωής μου δε μου αρέσει να διαβάζω κάτι μόνο για διασκέδαση, μπαίνω στο Pinterest καλύτερα!!! Το βιβλίο που αναφέρεις το έχω ακούσει! Είναι καλό;;

      Διαγραφή
  3. Καλημέρα! Μόλις είδα τη φωτο σου στο instagram μπήκα κατευθείαν να διαβάσω εντυπώσεις. Το έβλεπα καιρό και θέλω πολύ να το διαβάσω. Είσαι τόσο παραστατική που πραγματικά μου άναψες φωτιές!!! Τα φιλιά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πρώτη φορά διαβάζω μια τόσο καλογραμμένη, σαφέστατο κ κατανοητή αναλυση- κριτική ενός βιβλίου. Ομολογώ πως επειδή σαν τίτλος κ εξώφυλλο μου πέρασε απαρατήρητο,το πρωτο πράγμα που μου ήρθε στο μυαλό,ήταν πυροσβεστικά, καμμένα σπίτια, πληγωμένοι (κυριολεκτικά) άνθρωποι.Δεν διάβασα καν οπισθόφυλλο! ΑΛΛΑΞΑ γνώμη κ ζήτω συγνώμη απ'την συγγραφέα παρόλο που δεν δινδί δεκάρα για το τί λέω (κ καλά κάνει😉) ΘΑ ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΩ ΓΙΑΤΊ ΕΧΩ Κ ΤΡΙΤ ΠΑΙΔΙΆ. ευχαριστώ 😘

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Στέλλα αν μη τι άλλο θα σε προβληματίσει πιστεύω! Χαίρομαι που σου άρεσε τόσο η παρουσίαση και που ήταν κατανοητή!! Ούτε εγώ γνώριζα το θέμα αλλά είχα διαβάσει ότι έχει να κάνει με τη μητρότητα. Αυτό σε συνδυασμό με το ότι είναι παγκόσμιο εκδοτικό φαινόμενο, με έκανε να θέλω να το διαβάσω! Ένα ανάγνωσμα που θεωρώ ότι αξίζει!!

      Διαγραφή

Εσείς τι λέτε;

Διαβάστε επίσης:

Blog Widget by LinkWithin
Blogging tips